Tjal en Nad in to Laos

Machu Picchu: The Lost Inca City

De Inca stad die naar schatting in 1440 is gebouwd, maar verloren is gegaan en inde loop van de tijd volledig is overwoekerd door jungle planten. In 1911 ontdekt door historicus Hiram Bingham, die eigenlijk op zoek was naar een andere Inca schat, het fort Vilcabamba, maar per ongeluk stuite op Machu Picchu.

Makkelijk kun je er niet komen. We moesten vanuit Cusco een collectivo (busje) nemen naar Ollaytambo en van daaruit kun je alleen met de trein naar de laatste stop, het dorpje Aguas Calliente. We zijn daar om 17:00 aangekomen, helaas een super toeristisch dorpje met alleen maar pizzeria´s. Daar de nacht doorgebracht om vervolgens de volgende ochtend om 5:00 op te staan om om 05:30 de bus te pakken naar Machu Picchu.

In onze Lonely Planet stond dat je geen drinken, voedsel, wandelstokken en grote rugzakken mee naar binnen mocht nemen. Dus zo braaf als wij zijn, voor deze keer dan.. hebben we ook maar niets meegenomen. Nu blijkt dat niemand zich daar aan houdt en dat er ook niet op wordt gecontroleerd. We hebben het dus bijna de hele dag zonder water en eten vol moeten houden.

Machu Picchu is 1 van de 7 nieuwe wereld wonderen op de lijst van Unesco. En magisch is het. Velen kennen het plaatje van de verloren inca stad wel, maar om het met je eigen ogen te zien is onbeschrijvelijk. Je moet eerst een stuk omhoog klimmen via allerlei kronkeltrappen, door een stuk bos, om vervolgens meteen op een stuk berg uit te komen met een prachtig uitzicht op Machu Picchu (zie fotos).

De Inca´s hebben hun verborgen stad boven op een berg gebouwd en een hele stad gebouwd zonder gereedschappen. Ze gebruikten hout en stenen. En met kleine harde stenen, vormden ze de grote rotsblokken, zodat deze perfect op elkaar aansluiten. Daarnaast hebben ze allerlei terassen gemaakt. Deze zorgden ervoor dat de stad op een stevig fundament stond en niet kon wegzakken door regen. En daarnaast verbouwden ze daar hun groenten.

Verder hadden ze allerlei waterkanalen gebouwd die zorgden voor genoeg drinkwater en water om de groente te verbouwen. Er is zoveel detail in de stad te vinden.. en dat maakt het ook tot een bijzonder bouwwerk. In gids is ook wel handig, maar daar gaan we uiteraard niet voor betalen, dus we hebben stiekem steeds met andere gidsen meegeluisterd.. hehehe..

Op de foto´s kun je het ´standaardplaatje´ zien en achter Machu Picchu is een hoge berg (Huanya Picchu), met een top die ruim 1000 meter hoger ligt dan Machu Picchu. Deze hebben we beklommen in anderhalf uur en waren dan ook kapot toen we bovenop de topkwamen, zeker zonder water. Maar het uitzicht maakte het allemaal weer goed.

Machu Picchu is heel toeristisch.. maar heeft zijn mysterie en magie nog niet verloren.

We zijn als een van de laatste weggegaan en hebben de laatste bus naar Aguas Callientes gepakt. Uitgestapt restaurantje opgezocht, want we hadden honger, en toen kwam ik er opeens achter dat mijn iPhone weg was. Bus doorzocht, maar er lag niets. Hoogstwaarschijnlijk gerold of uit mn zak gevallen. Geen idee, maar niemand heeft em terug gebracht dus zal vast door peruaan zijn gevonden of gerold. Heb wel aangifte gedaan, maar toen ik de politie moest uitleggen hoeveel de telefoon waard is in US dollars viel hij zowat zçvan zn stoel, dus die zie ik nooit meer terug..

Voor de rest gaat alles goed, we laat in de avond om 22:00 de trein gepakt terug naar Ollaytambo, hebben daar geslapen, volgende ochtend met een collectivo terug naar Cuzco en daar meteen een bus gepakt voor een 7 uur durende trip naar Puno, het Titicacameer. Maar daarover later meer...

Erik

indrukwekkend verhaal. als ik je nu bel dan hoor je je I-Phone rinkelen door het machu Pichu gebergte. best wel cool!! De foto's zijn ook prachtig. succes met de rest van jullie reis en we belllen!!!! hihihi

V&V

Tjee, een Peruaan met een iPhone, een attractie op zich.. Mooie verhalen en gave foto's btw. Enjoy!

Joa

Heyy,
Leuke dag gehad zo te lezen. Alleen jammr van die iphone, denk maar zo je hebt een peruaan heel blij gemaakt. als ie em verkoopt kan ie een jaar lang eten voor zn gezin kope.(voel je je vst beter door)

veel plezier nog en blijve blogge he,
Joa