Tjal en Nad in to Laos

3 dagen leven in de jungle als Tarzan en Jane

Maar dan knapper en gespierder uiteraard. haha

We zijn net terug uit de Bokeo jungle in Laos! Het begon allemaal met de reis van Chiang Mai naar Chiang Kong de grens van Thailand en Laos. In 4 uur zijn we daar per minivan naar toe gesjeest.. en snel de boot over de Mekong rivier (30 seconden) om in te checken in Laos. Daar belande we in het grens stadje Houy Xai en daar vandaan begon ook onze Jungle avontuur.

Volgende morgen om 08:00 opgestaan met een groepje van 12 man zijn we in 2 jeeps gestapt en richting de Bokeo jungle gereden. Eerst 2 uur slingerwegen door de bergen en vervolgens 50 minuten door de ruwe jungle met 4x4, die we ook echt nodig hadden.

Ver van de bewoonde wereld diep in de jungle en dus ook zonder mobiel bereik of iets dergelijks.. bevonden we ons in een klein dorpje met 8 huisjes, wat los lopende kippen, honden en rond rennende kinderen, vanaf hier was het nog minmaal 2 uur hiken door de jungle omdat de jeeps ons niet verder konden brengen. Het begon al te kriebelen, we zijn nu echt in de jungle, via allerlei smalle pade, springen over kleine riviertjes en omgevallen bomen kwamen we na 2 uur aan ergens op een open plek, waar we onze safety gear kregen. Dit houdt in een klimtuigje die je aan moet doen, met daaraan o.a. een carabiner (zie foto) die bij ons allang afgekeurd zou zijn, geen helm of iets dergelijks.

De Gibbon Experience begint nu, 3 dagen leven in de jungle! We werden onderverdeeld in 2 teams, Team 1 en Team 7 ieder 6 personen. Wij wilde bij team 7 (leukere groep en betere gids), dat lukte helaas niet, balen.. een korte hike volgde en de eerste zipline kwam in zicht (zipline is een stalen kabel die tussen 2 punten in vastgemaakt waar je overheen glijdt al hangende). WOW!! dit was gaaf de eerste zipline had al een afstand van 250 meter en hoogte tot de grond was al 70 meter, met prachtig uitzicht over de hele jungle. Nu kwam het besef.. we zijn echt in de middle of nowhere.

Na nog een aantal ziplines gingen we naar onze slaaplek.. een ware jongensdroom want we sliepen in een 3 verdieping tellende boomhut. Dit is zo ontzettend gaaf!! Peter pan in het kwadraat. Het is moeilijk te omschrijven wat er door je heen gaat als je dat voor het eerst ziet. We kozen onze plek in de boomhut op de bovenste verdieping met eindeloze vergezichten over de valei, bomen bomen bomen bomen bomen.... overal om je heen jungle geluiden, geur en kleur. Hoe donkerder het werd hoe meer geluiden je hoorde, in je bedje onder een klamboe probeerde we de verschillende geluiden te onderscheiden. Nog enigzins bang door een slang ofzo aangevallen te worden vielen we heerlijk in slaap.

De volgende ochtend wordt je wakker gemaakt door het eerste zonlicht, doe je je ogen open en geniet je direct van het uitzicht. Stevig ontbijt werd gebracht: rijst en gestoomde groenten, even douchen, koud en een lattenbodem onder je zodat het water direct naar beneden valt, en verder de jungle in Op zoek naar de Gibbon aapjes, we verplaatsen ons met Ziplines sommige van 450 meter lang waarbij je een snelheid van. 50km per uur bereikt en 150 meter boven de grond hangt.

We hebben dit 3 dagen gedaan, rondtrekken door de jungle, slapen in een boomhut en vooral veel ziplinen want dat was toch echt een kick. 3 dagen gaan dan snel voorbij.. We hebben naar deze jungle tocht de bus gepakt naar Luang Prabang een hele mooi stadje in Franse koloniaale stijl.. Maar daar over later meer..

Foto's volgen nog, voor nu laten we jullie over aan jullie verbeelding.. :-)

p.s: Computers en het internet is zo ontzettend traagin Laos, dus we hebben ff snel wat random foto's uitgezocht en verkleind.

Dr. FISH

Op dit moment zit ik met mn voeten in een aqaurium met honderden visjes die aan mn voeten knabbelen (multifunctioneel, ontspannen en mailen tegelijk), echt een heel vreemd gevoel ik weet nou nog niet of ik het lekker vind ja/nee.

Het idee is dat ze alle dode huidcellen e.d eraf knabbelen. Het kietelt zooooo erg maar wel leuk om gedaan te hebben :)

Hmmmm sommige bijten (knabbelen) best hard.

Tjal zal later wat foto's plaatsen.

Dit is onze laatste avond in Chiang Mai morgen vroeg op naar de grens van Laos!

Leuk dat jullie allemaal zo meeleven en reacties plaatsen echt leuk om te zien. Blijf ons volgen want er komt meer.....................

Markt en meer

Daar zijn we weer inmiddels 5 massages, 2kilo aangekomen en heel veel gerechten verder.

Gister en vandaag waren onze nachtelijke markt avonturen honderden stalletjes met tierelantijntjes maar vooral heel veel lekker eten. Hebben echt al van alles geproefd de '' sticky rice met cocos melk en verse mango'' behoort al tot een van onze favorieten, delicious!!

Vandaag hadden we een belangrijke missie (naast het lekkere eten ;) de koninkrijszaal vinden.

16.00uur zou het beginnen omdat we niet wisten hoe ver het vanuit ons hostel is besloten we om 15.00uur weg te gaan.

Tuk Tuk nummer 1: vertelde dat het heel ver was en dat hij het niet echt wist. (echte reden hij vroeg te veel geld haha)

Tuk Tuk nummer 2: riep ons en wij besloten erop in te gaan en lieten het adres op het uitgeprinte plaatje zien (adres stond er in Thais op) Hij zei dat hij wist waar het was en ook voor een goede prijs.

Ooit in een tuk tuk midden op de snelweg gezeten, doodeng maar vooral heel avontuurlijk we croste van hot naar her, wijk in, wijk uit, tunnel onderdoor, terug, keren en ga zo maar door. Het was intussen 16.10uur maar de tuk tuk bestuurder een hele vastberaden oude man, die zich als maar af vroeg (in zijn gebrekkige maar voor ons begrijpelijke engels) waar wij nou in hemelsnaam naar toe wilden. Opeens sprongen we allebei zowat uit de tuk tuk en riepen Yes over there, yes stop here!!

Ongelovelijk we hadden het gevonden. De engelse gemeente in Chiang mai!

Missie completed!!

Day 1 @ Chiang Mai

Op het moment dat we Bangkok binnen vlogen konden we van bovenaf de overstroomde gebieden zien, zag er best heftig uit en besloeg grote delen van het land.

Vanaf Bangkok was het nog 1 uur vliegen naar Chiang Mai omdat we vanwege de overstromingen hebben besloten om niet in Bangkok te blijven. 12.30 geland en 16.00uur de volgende vlucht maar vanwege de overstromingen en de drukte op de airport hadden we een vertraging van 4,5 uur.

Helaas dus pas in de avond gearriveerd. We hadden vanaf Amsterdam tot aan Bangkok alleen nog maar in en op vliegvelden gezeten dus toen we eindelijk Chaing Mai bereikten konden we van het vliegveld af, YES ons avaontuur kan beginnen.

Meteen een slaap plek gescoord, douchen omkleden en heerlijk genoten van het lekkere eten.

00.30uur slapen.

Zaterdag 12.00uur opgestaan vandaag was onze missie om een massage te scoren.

Heerlijk we hebben ons allebei 1,5 uur laten masseren en we zijn er nu dan echt helemaal klaar voor.

Ik ga nu stoppen want mn internet loopt af.

Vanavond bezoeken we een avond markt!

Later meer...............................

Doeii

Bangkok of toch niet

FF een update, er zijn op dit moment overstromingen en we vragen ons af hoe we dit gaan doen.

Alle vluchten gaan gewoon en de luchthaven (BKK) is veilig.

Ben nu aan het kijken of ik direct een vlucht door kan boeken naar Chiang Mai, waar het vrij van overstromings gevaar is. Daar moeten we toch heen, dus dan maar wat eerder.

Alleen alle binnenlandse vluchten zijn uitverkocht, probeer dus op alle mogelijke manieren nog wat te regelen ..

we houden jullie op de hoogte..

UPDATE 26-10-2011 om 16:30:

Ik heb inmiddels een binnenlandse vlucht kunnen boeken 4 uur nadat we landen op de airport. Dus geen Bangkok voor ons, we vliegen vrijwel direct door naar Chiang Mai.

Lima naar Buenos Aires: eindhalte uitstappen..

- 4vluchten
- 20 bussen
- 1 jeep
- 25 taxi s
- 1 helikoptervlucht,
- 17 Hostels

Honderden km met de benenwagen maar gewoon vooral heel veel Kilometers om precies te zijn 6400km later zijn we gearriveerd op onze eindbestemming, Buenos Aires de stad van de Tango, straatmuzikanten en heel veel Steaks!!

Huh een helikoptervlucht?? Yep.. we did it.. We zijn eergisteren eerst naar Brazilie geweest, stempeltje erbij en op naar Foz de Iguacu oftewel de Braziliaanse kant van de Iguazu waterfalls. We hadden al gehoord dat je een helikoptervlucht kon maken over de watervallen, maar niets gevonden in Argentinie. Blijkt dit dus alleen te kunnen vanaf de Braziliaanse kant.

WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

Het was voor ons alledrie de eerste keer in een helikopter dus dat alleen al was spannend.. maar dit was zo onbeschrijvelijk gaaf en mooi! Vlak boven de watervallen zweven, het uitzicht en het gevoel is echt onbeschrijvelijk. Tjalling zat voor en Djillian en Nadja zatten achter samen met mij.

En we hadden geluk want eindelijk mooi weer..

Vol adrenaline zijn we weer terug gegaan naar Argentinie, wederom stempeltje erbij, wat gegeten en de bus gepakt naar Buenos Aires.

Even kort over de bus, er wordt in Argentinie heel veel met de bus gereisd, grote afstanden en ze hebben hier dan ook luxe bussen.. We hebben niet voor de meest luxe gekozen de zogenaamde ´full cama´ maar voor ´gewoon´ cama (=bed). We kregen avondeten in de bus in 2 gangen, onbeperkt drinken en op een gegeven moment kwam onze steward langs met een glaasje ijskoude Champagne... hoe luxe is dat? Daarnaast heerlijke brede grote stoelen die bijna helemaal kunnen liggen.. het was dan wel 20 uur, maar afzien dat niet..

Buenos Aires
Onze reis door Zuid Amerika begon in Peru in de hoofdstad Lima en we hebben nu onze eindbestemming bereikt Buenos Aires. Mooie stad die veel weg heeft van een Europese grote stad, maar toch nog heel Zuid Amerikaans aanvoelt. Heel veel kunnen we er nog niet over vertellen , omdat we hier pas 1 dag echt zijn.

We hebben al een aantal live tango shows op straat mogen aanschouwen en hebben vandaag een hele leuke lokale antiekmarkt afgestruind. Het is bij ons nu 20:30 en Djill en ik gaan weer op zoek naar de allerbeste Steak van Argentinie..

p.s: Djill is bijna berooft en heeft zichzelf daarnaast ook bijna onthoofd met de helikopter..
We laten Djill even aan het woord:
gister meteen ondervonden er zijn hier 2 straten die je gwn niet moet bezoeken want dan is er 90% om beroofd te worden zei die hahahah.. en wij zitten zeg maar in het verlengde van die 2 straten..
maarja gister zochten we de weg en waren we heel even alleen. nadja was verder ik in midden en tjal achter dus niet dichtbij elkaar, ik ging even tegen een muur aan zitten en zetten mijn tassen tegen de muur. Mijn backpack op de grond en die andere ernaast. Komen er 2 mannen de weg vragen met een kaart en opeen greep een vrouw mijn tas BIJNA want ik wist de weg niet dus ging niet eens naar die kaart kijken en keek snel naar me andere tas zag dat ze hem ging pakken dus ik schreeuwde heel hard HEYYY en toen deed ze snel of ze wat anders deed en liep door.. hahahah sukkels een keer een toerist die wel oplet !! maarja toen liepen ze weg en omdat ik zo verbaasd was ben ik vergeten ze te hoeken maarja next time better..

Iguazu Watervallen

Een goede dag hier uw correspondent Djillian Izaack vanuit het verre Iguazu (Argentinie).
Ik neem jullie even mee naar de airport van Salta, hier hebben wij kennis gemaakt met de Zuid-Amerikaanse vliegmaatschappij ´Aerolineas Argentina´, we zouden vliegen van Salta richting Iguazu, normaal een busrit van 36uur nu een vliegritje van 2u. (dachten wij) Woensdag jongstleden melden wij ons keurig om 12u bij de checkin-balie voor de vlucht die om 13:50 zou vertrekken. Aan de balie werd ons gemeld dat er 2u vertraging was. Dus wij waren teleurgesteld, maar gingen naar het restaurant om al kaart spelend de tijd door te komen. Krijgen we 2u later de mededeling dat het er nog een extra 5u vertraging bij komt, hier volgt de reden: ´´De co-piloot is ziek geworden, dus we laten een andere co-piloot overvliegen vanuit Buenos Aires en die arriveert hier rond 7u vandaar´´. Het leek op een uitspraak van de rijdende rechter: ´´dit is mijn uitspraak en hier zullen jullie het mee moeten doen´´. We kregen een retourticket met de taxi terug naar het centrum, want op de airport van Salta kan je je toch echt maar maximaal 10minuten vermaken. Oke ik laat het hier maar even bij qua vertragingen, nu over de vlucht zelf. Waarschijnlijk waren de piloot en zijn nieuwe aanwinst de co-piloot erg moe van de hele dag wachten :P. Er was erg veel turbulentie en de landing was ook erg ruw. Het was een dag en vlucht om nooit te vergeten.

Oke nu gaan we het over de mooie dingen hebben die de aarde ons te bieden heeft. Namelijk de watervallen van Iguazu. De watervallen zijn ondergebracht in een natuurpark verspreid over Argentinie en Brazilie. In totaal zijn de watervallen 2,7 kilometer breed en vallen tot 82 meter naar beneden. Het bekendste deel van de watervallen is de 'Garganta do Diabo' (keel van de duivel), een grote halfronde waterval van 150 meter breed waarin het water 70 meter in de diepte stort. Recht over dit punt ligt de grens tussen Argentinië en Brazilië, het grootste deel van de watervallen ligt in Argentijns gebied en hier zijn we geweest. Het is echt een onbeschrijfelijk gevoel om zo dichtbij de watervallen te staan en het geluid te horen en nat te worden van de mot die van de watervallen af komt. Er zijn verschillende watervallen en je bent er wel een dag mee zoet om ze allemaal te zien, dat komt voornamelijk ook door de afstanden lopen die er tussen de watervallen in ligt. Ik zou iedereen aanraden hier een keer te gaan kijken.

Vandaag gaan we de watervallen nog eens bezoeken en bekijken, maar nu vanuit Brazilaans oogpunt. De tickets voor de bus richting Buenos Aires zijn inmiddels ook geboekt. Vanavond om 19:00 vertrekken wij van Iguazu richting de hoofdstad en tevens eindpunt van ons avontuur Buenos Aires.

Eerste Lente dag in Salta/Argentinie

Vandaag is het de eerste lente dag!! En dat wordt hier volop gevierd, gisteravond hebben we nog tot laat door de straten van Salta gestruind en dat was feest. Overal bandjes, optredens, braderie-achtige kraampjes, heerlijk eten en bovenal veel gezelligheid!

Het is hier heerlijk 32 graden en we kunnen dan ookeven kleuren. De gebouwen zijn echt heel mooi, prachtige koloniale gebouwen in zacht roze, gele en blauwe tinten. Met heel veel mooie details zoals de mooie ornamenten, rondbogen hele hoge plafonds. Het ene gebouw nog mooier dan de andere met allemaal een verschillende stijl.

We slapen in een heel oude,rustieke, koloniale school met een oud bruine rustiekevisgraat vloer. Erg cozy!

Het is hier nu 12.00uur en we gaan de stad verder verkennen misschien nog wel even lekker de tourist uithangen en leuk cultureel een museum bezoeken.

We gaan er nu vandoor....................later meer.