Tjal en Nad in to Laos

Jeep safari: Salar de Uyuni......

We willen als eerste even mededelen dat we het heel erg leuk vinden dat jullie ons allemaal zo trouw volgen. Bedankt voor alle reacties blijf lezen dan blijven wij schrijven en andersom natuurlijk

Wink

We zijn nu naar heel wat dagen verder reizen gearriveerd in de stad Salta in Argentinie!

We hebben een 3 daagse Jeepsafari gemaakt midden door de Andes altiplano (bergplateau van 3800-5000meter) over de zoutvlaktes en de woestijn.

Daar gingen we dan 3 dagen rijden met verschillende stops en een privekok (tevens ook onze bestuurder) We zaten in totaal met6 mensen in de jeep.Eenonbeschrijvelijk avontuur dat het was. Maar vooral heel erg mooi,zover als dat je maar kunt kijken Wit.... wit....en nog eens wit. Met op de achtergrond prachtige bergen met op de toppen sneeuw. Mega grote cactussen en heel veel wilde Alpaca´s en Vecunja´s (soort sierlijke hert, mix van een lama en een bambi haha). Een tocht door het ruige en pure landschap van Bolivia. Het was allemaal heel erg back to basic, we hebben midden in de woestijn in een verlaten dorpje met 20 inwoners geslapen om vervolgens in het donker om 5.00uur weer op te staan om de tocht te vervolgen. Een unieke ervaring die ons helemaal tot het uiterste puntje Bolivia en begin grens Chilli heeft gebracht.

We hebben een zuiver rood meer gezien gefloreerd door roze/ oranje flamingo´s we zijn naar de Sol de Manana geweest een vulkanisch gebied vol met actieve geisers.

Vervolgens zijn we naar een meer gereden met een watertemperatuur van 40-45 graden waar we een heerlijke warmeduik hebben genomen en dit wasecht noodzakelijk want zoals het een woestijn betaamt is het er overdag mega heet maar in de ochtend ligt het tegen het vriespunt (en ja het was dus vroeg).

De laatste dag was heel heftig ook voor onze driver. Iedereen lag een heerlijk dutje te doen want hoe mooi het ook allemaal ishet is ook vermoeiend. Tjallingmerkte op een gegeven moment dat onze driver ander rijgedrag vertoonde en zag opeens dat hij zijn ogen sloot en bijna de greppel in reed. Na een harde kreet schrokhij wakker en deed alsof er helemaal niets aan de hand was.Misschien vreesde hij wel voor zijn baan maar we hebben hem verplicht watrust te nemen en zijn gelukkig veilig, uitgeput maar vooral voldaan terug gekomen van onze 3daagse Jeepsafari.

En alsof we nog niet genoeg hadden gereden hebben we ook maarmeteen besloten om savonds de bus naar Tupiza (met een bus die bij ons allang afgeschreven zou zijn)tepakkenvan 6 uur over een zware hobbel de bobbel weg want Uyuni zelf is niet echt een plek waar je savonds wil blijven.

Wezaten helemaal onder hetzand tjalzijn haar was gewoon wit uitgeslagen zo stoffig was het maar geen tijd voor eendouche want we moesten deze bus echt pakken. Eindelijk om 3.00A.Maangekomen in eenheel leuk Wild Wild west stadje. Paar uurtjes geslapen om de volgende dag weer 10 uur door te reizen naar Argentinie!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit betekent ook meteen het einde van ons Boilivia avontuur maar een nieuw begin voor het laatste avontuur.

p.s Het is altijd spannend..................................dit keer moesten we door een heftige cocaine controle waarbij iedereen uit de bus moest en alle bagage eruit gegooid werd. De douane ploos de hele bus uit. Alle passagiers werden gecontroleerd een paar voor ons argentijnse huisvrouwen hadden behoorlijke pakken coca bladeren gewikkeld in handdoeken, tshirts, knuffels etc. Het werd in beslag genomen en ze mochten vervolgens wel gewoon hun reis vervolgen.

Titicaca Lake

Daar zijn we weer vanaf de stad La Paz in Bolivia. We zijn dus gister de grens over gegaan van Peru naar Bolivia.

Zometeen meer over Bolivia. Het Titicaca meer is dus het hoogst gelegen meer ter wereld en ze hebben daar floating islands waar mensen wonen.

Het is echt heel apart want die eilandjes zijn dus gemaakt van riet net zoals hun huizen, boten, souveniertjes en ga zo maar door. Ze eten het riet ook.

Als je op die eilandjes bent voel je de grond onder je gewoon heen en weer gaan echt heel raar maar tegelijkertijd ook heel bijzonder.

We hebben een boottrip gemaakt van in totaal 6 uurtjes varen over het Titicaca meer. Onderweg zijn we gestopt bij een rotseiland waar we een behoorlijke klim naar boven moesten maken om in het dorpje te komen. Tijdens het varen was ik aan het filmen en opeens stond er ´´ ERROR´´ op de camera en het signaal ging maar niet weg. Na heel veel keer proberen en in het hostel op internet hebben gecheckt bleek dat dit vaker voor komt, film camera´s maar ook gewone camera´s begeven het vanwege de hoogte. BALEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dat betekent voor nu dat we al onze filmpjes met mooie en onbeschrijvelijke momenten kwijt zijn. Om toch nog te kunnen filmen kunnen we wel een nieuw kaartje kopen maar omdat ze in deze landen achter lopen betaal je voor een sony memory card van 8GB 90 euro ipv ongeveer 30 euro in Nederland. Dus we zijn nog steeds op zoek.................. Willen jullie ons sponseren en zijn jullie ook zo benieuwd naar onze filmpjes stort dan op girorek................

Tongue out
hahahaha nee hoor grapje.

Maar goed dat wat betreft de camera. Er was in Puno ook echt een gigantische markt van wel 10 km lang of misschien nog wel veel langer verdeeld over verschillende straten. We hebben echt onze ogen uit gegeken. En ja we hebben ons eraan gewaagd om wat van de marktkrampjes te eten, BAD CHOICE!!!

Het is nu 3 dagen geleden en ik ben nog steeds ziek. Ook Tjal had heel veel last en Djill ook maar minder. Ik heb gister met koorts en alles er op en eraan voor dood op bed gelegen. En toen moesten we ook nog eens 8 uur reizen naar de plek waar we nu zitten :( afzien, afzien en nog eens afzien. We hebben van gister in een hotel geslapen echt zoooooooo verschrikkelijk wat waren we daar ongelukkig. Ziek, koude douche, koude kamer, interieur uit 1980 en heel smerig met heel veel prachtige TL verlichting. Geen oog dicht gedaan!

Vanmorgen wisten we niet hoe snel we daar weg moesten gaan meteen op zoek naar een andere plek en dat is gelukt we zijn allemaal weer Happy en slapen in een heel cool oud koloniaal hostel met hele gezellige binnenplaatsen en prima kamers. Vanuit La Paz gaan we een 3 daagse Jeep trip maken over de grootste zoutvlakte ter wereldgenaamd Salar de Uyuni.

Met warm water bronnen, flamingo´s, Mega grote catussen en oogverblindende oases van rode en knal blauwe meren als je er iets meer over wil weten check dan even op Wikipedia. We kunnen niet wachten maar eerst nog even bijkomen in dit hostel want de reis naar dit woestijn gebied gaat ons ook weer 12 uur kosten.

Nou we gaan nu even film kijken en later meer.

Ciaooo Tjal, Djill en Nad

Machu Picchu: The Lost Inca City

De Inca stad die naar schatting in 1440 is gebouwd, maar verloren is gegaan en inde loop van de tijd volledig is overwoekerd door jungle planten. In 1911 ontdekt door historicus Hiram Bingham, die eigenlijk op zoek was naar een andere Inca schat, het fort Vilcabamba, maar per ongeluk stuite op Machu Picchu.

Makkelijk kun je er niet komen. We moesten vanuit Cusco een collectivo (busje) nemen naar Ollaytambo en van daaruit kun je alleen met de trein naar de laatste stop, het dorpje Aguas Calliente. We zijn daar om 17:00 aangekomen, helaas een super toeristisch dorpje met alleen maar pizzeria´s. Daar de nacht doorgebracht om vervolgens de volgende ochtend om 5:00 op te staan om om 05:30 de bus te pakken naar Machu Picchu.

In onze Lonely Planet stond dat je geen drinken, voedsel, wandelstokken en grote rugzakken mee naar binnen mocht nemen. Dus zo braaf als wij zijn, voor deze keer dan.. hebben we ook maar niets meegenomen. Nu blijkt dat niemand zich daar aan houdt en dat er ook niet op wordt gecontroleerd. We hebben het dus bijna de hele dag zonder water en eten vol moeten houden.

Machu Picchu is 1 van de 7 nieuwe wereld wonderen op de lijst van Unesco. En magisch is het. Velen kennen het plaatje van de verloren inca stad wel, maar om het met je eigen ogen te zien is onbeschrijvelijk. Je moet eerst een stuk omhoog klimmen via allerlei kronkeltrappen, door een stuk bos, om vervolgens meteen op een stuk berg uit te komen met een prachtig uitzicht op Machu Picchu (zie fotos).

De Inca´s hebben hun verborgen stad boven op een berg gebouwd en een hele stad gebouwd zonder gereedschappen. Ze gebruikten hout en stenen. En met kleine harde stenen, vormden ze de grote rotsblokken, zodat deze perfect op elkaar aansluiten. Daarnaast hebben ze allerlei terassen gemaakt. Deze zorgden ervoor dat de stad op een stevig fundament stond en niet kon wegzakken door regen. En daarnaast verbouwden ze daar hun groenten.

Verder hadden ze allerlei waterkanalen gebouwd die zorgden voor genoeg drinkwater en water om de groente te verbouwen. Er is zoveel detail in de stad te vinden.. en dat maakt het ook tot een bijzonder bouwwerk. In gids is ook wel handig, maar daar gaan we uiteraard niet voor betalen, dus we hebben stiekem steeds met andere gidsen meegeluisterd.. hehehe..

Op de foto´s kun je het ´standaardplaatje´ zien en achter Machu Picchu is een hoge berg (Huanya Picchu), met een top die ruim 1000 meter hoger ligt dan Machu Picchu. Deze hebben we beklommen in anderhalf uur en waren dan ook kapot toen we bovenop de topkwamen, zeker zonder water. Maar het uitzicht maakte het allemaal weer goed.

Machu Picchu is heel toeristisch.. maar heeft zijn mysterie en magie nog niet verloren.

We zijn als een van de laatste weggegaan en hebben de laatste bus naar Aguas Callientes gepakt. Uitgestapt restaurantje opgezocht, want we hadden honger, en toen kwam ik er opeens achter dat mijn iPhone weg was. Bus doorzocht, maar er lag niets. Hoogstwaarschijnlijk gerold of uit mn zak gevallen. Geen idee, maar niemand heeft em terug gebracht dus zal vast door peruaan zijn gevonden of gerold. Heb wel aangifte gedaan, maar toen ik de politie moest uitleggen hoeveel de telefoon waard is in US dollars viel hij zowat zçvan zn stoel, dus die zie ik nooit meer terug..

Voor de rest gaat alles goed, we laat in de avond om 22:00 de trein gepakt terug naar Ollaytambo, hebben daar geslapen, volgende ochtend met een collectivo terug naar Cuzco en daar meteen een bus gepakt voor een 7 uur durende trip naar Puno, het Titicacameer. Maar daarover later meer...

De markt

Hola Buenos Dias me Amigos,

Hier weer een bericht vanuit Cusco we zijn hier nu 2 dagen. Maandag middag om 14.30uur gearriveerd na een hele brakke 22 urige busreis. We hadden een geweldige plek..........NOT, precies naast de wc en 3 kinderen. (Naja kotsende kinderen) Het was weer een reis om niet te vergeten, ongeveer 1001 haarspeldbochten. Wauw toen we er ut de bus kwamen was onze hele evenwichtsorgaan verstoord we hadden echt het gevoel dat we alle kanten op gingen maar ach we hebben het weer overleefd.

Gister wilden we treinkaartjes scoren om naar het tussendorpje te komen (waar we sowieso 1 nacht moeten slapen) want we starten om 04.00uur in de ochtend met onze Inca trail. Dat betekent lopen voordat alle andere 840754802 toerisen Machu piccu hebben bereikt. Helaas waren alle treinkaartjes al uitverkocht dus dat betekende langer blijven in Cusco.

Dus wat kan je beter doen dan SHOPPEN..... Ohw jongens wat hebben we weer gelachen en een hoop onderhandeld.

Helaas heb ik nu niet de tijd om alles uitgebreid te vertellen want we moeten onze bus halen richting een dorpje 2u van Cuzco vandaan daar pakken we de trein richting Agua Caliente.

Nad en Tjal zijn nu even spullen pakken dus ik typ het verhaal even af :P ,

Gisteravond zijn we naar een leuk backpackers tentje geweest met heel erg goed eten.. Daarna liepen we terug richting het grote plein van Cuzco, ondertussen word je aangevallen door massagesalons en andere verkopers. We waren op zoek naar een massage dus zijn na een aantal keer afslaan op een van de aanbieders in gegaan. Na wat afdingen kwamen we op18 solles per persoon, dat is ongeveer 5 euro voor een uur massage.. Ik merkte dat de spierpijn van 21u in een bus zitten nog aardig in mijn benen zat. Dus het was erg op ze plaats.

Uiteindelijk hebben we de hele dag voor niks met onze volledige uitrusting gelopen (backpack en daypack), omdat we dachten te vertrekken. Uiteindelijk na een heel erg gezellig dagje winkelen bij de plaatselijke marktjes, zijn we terug gegaan naar het hostel waar we vandaan kwamen..

Hopelijk gaan we nu echt richting Machu Picchu...

Buenos Dias, Nad, Tjal y Djill !!

Leaving Lima :-(

Nu is het mijn beurt ! Ik schrijf nu vanuit de huiskamer van David en Priska, een geweldige broeder en zuster met een hele lieve familie en gemeente. Het is voor ons nu 16:30, over een half uur gaan we met de bus richting Cuzco met onder andere het hoogtepunt Machu Picchu. Gister avond hebben we een plaatselijke lekkernij gegeten genaamd; Cebiche, het is vis die gekookt is door limoen en pittige chilli. Erg lekker, ook hebben we de Pisco Sour gedronken de bekendste drank onder de bevolking van Peru.. Daarbij had ik een Inka Kola een heerlijke frisdrank die lijkt op Fernandez. Ik schrijf te uitgebreid dus nu ga ik sneller....

Vandaag zijn we om 08:30 opgehaald om naar de vergadering te gaan in Lima. De vergadering begint hier om 9u. Het was zo eenleuke ervaring om een vergadering in zo een ver land te bezoeken.. Iedereen kwam naar ons toe en we maakte een kort praatje in het spaans vaak in combinatie met wat engelse woorden.. Het zingen en de WT was erg leuk, we hebben alle drie antwoord gegeven in het spaans..

Na de vergadering zijn we naar een plaatselijke JUICE bar gegaan. Er zijn in Peru heel veel soorten fruit die wij niet kennen in Nederland.. Daarna zijn we met de hele familie uiteten geweest bij een groot Peruaans restaurant..

We moeten nu echt gaan !! Ik maak mijn verhaal een andere keer af !!

Groetjes !! Djill, Tjalen Nad

BRrrrrrrrrr

Dag lieve familie&vrienden,

Het is echt leuk om jullie reacties te lezen. Velen zijn o.a benieuwd naar het weer en ik kan jullie hierbij mededelen dat het KOUD is. Tjal heeft zich iets wat vergist in het weer.Het is nu dus gewoon winter en pas op 21 sept begint de lente dus we hebben niet helemaal de goede kleding bij ons, maar dat mag de pret niet drukken. Daarentegen begon gister middag het zonnetje te schijnen en dan is het qua gevoels temp. ook wel gelijk lekker warm circa 23 a 24 graden.

We hebben gister Priska en David ontmoet een hele lieve brdr&zstr, we zijn al bij ze thuis geweest en ze hebben ons meegenomen naar een restaurant wat op de punt van een rots ligt met uitzicht over de zee.Echt heel erg cool, het geluid van de zee tegen de rotsen werd versterkt doordat het heel hoog is en in een kom ligt. Vanmiddag gaan we met Priska en David lunchen.

Vandaag hopelijk schone kleren want echt Tjal&DJill stinken een uur in de wind (want ondanks een hete douche blijft het stinken als je weer dezelfde kleren aan moet). Ik daarentegen had schone sokken, shirt en onderbroek in mijn daypack. Naja de details laat ik maar achterwege

Wink

Morgen (dus zondag) bezoeken we de vergadering hier in Lima en reizen we in de avond door naar Cuzco (circa 22 uur met de bus).

Nou dit was het even voor nu later meer........................

DIkke knuffel van ons

Do you want a direct flight to Lima?

Do you want a direct flight to Lima? Alsof een straatverkoper je iets probeerd aan te smeren. Op het vliegveld van Madrid vraagt de man ons, na heel lang naar het e-ticket te hebben gekeken, of wij niet direct naar Lima willen vliegen.

De oorspronkelijke route was namelijk vanaf Madrid naar Guiyaguil in Ecuador, daar 2 uur wachten, overstappen op een ander vliegtuig en dan naar Lima. Maar goed we mochten dus van vlucht veranderen, de vlucht zou alleen wel iets eerder vertrekken en veel vroeger aankomen. Enige twijfel die we hadden was onze bagage want die werd vanaf Amsterdam al automatisch overgezet van de ene vlucht naar de andere vlucht.. het plan wijzigen kon wel eens ervoor zorgen dat het mis zou gaan met onze bagage.. maar aan de andere kant een extra stop is ook vragen om moeilijkheden..

Vanochtend om 05:20 zijn we aangekomen in Lima de hoofdstad van Peru. Op naar de bagageband. De tassen kwamen 1 voor 1 voorbij.. het aantal mensen werd steeds minder. Op een gegeven moment stonden we daar alleen. Ja.. geen backpacks voor ons. Toch mis gegaan.

Het goede nieuws is:Onze backpacks liggen in Ecuador en komen morgen met een andere vlucht mee. En wemaken WINST:210 USDollars contant gekregen als vergoeding en morgen kunnen we onze backpacks als het goed is ophalen.

En dan kan het avontuur nu echt beginnen..
We hebben vandaag Lima verkent ter voet. Er is veel armoede in de stad, we zijn door buitenwijken gelopen en hebben zo kunnen zien hoe de mensen hier echt leven.

Verder zijn er hier in Lima veel mooie koloniaale gebouwen te vinden. Echt veel valt er nog niet melden. We hebben nu een leuk hostal gevonden, The Red Psycho Llama Hostal, klinkt niet echt heel goed he? Maar het is wel echt een leuk hostel..

Vanavond gaan we Miraflores, de wijk waar we slapen, verder verkennen.

Groetjes Tjal, Nad en Djill

Vanuit Madrid..

Hola,

We zijn nu in madrid vanuit een Apple store tikken we ff snel een verhaal.

Het is hier lekker 31 graden, zonnig en warm. We hebben een overstap hier van 9 uur en zijn dus ff Madrid aan het verkennen.

We hebben net op een pleintje ff wat gegeten en zijn nu op zoek naar een park.

Over een uurtje terug naar de Airport want we mogen ons vliegtuig natuurlijk niet missen want anders geen avontuur voor ons!

Nou met de beveiliging in ons nek, stoppen we maar en zullen we z.s.m weer wat van ons laten horen. (denk niet echt dat het de bedoeling is dat mensen hele reisverhalen gaan schrijven ,)